امروز سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

ویتامینها

نیاز به انرژی و مواد مغذی در دوران نوجوانی افزایش می یابد. امّا نوجوانان سرگرم با برنامه هفتگی شلوغ، فعالیت های اوقات فراغت و کار پاره وقت ممکن است به شکل سرپایی غذا بخورند و در نتیجه انرژی و مواد مغذی لازم را دریافت نکنند. برنامه های تنگ و فشرده ممکن است منجر به از قلم افتادن برخی از وعده‌های غذایی، به ویژه صبحانه شوند، یا برعکس ممکن است منجر به افزای ش دفعات غذا خوردن شوند. بسیاری از نوجوانان خیلی اوقات بیرون از خانه غذا می خورند به ویژه در رستوران های غذای حاضری یا از دستگاه های فروش. این قضیه می تواند منجر به عادات غذایی ناسالم گردد. پرخوری یا امتناع از خوردن غذا می تواند نوجوانان را بیشتر، در برابر اختلالات تغذیه ای آسیب پذیر سازد.استقلال بیشتر از خانواده و میل به پذیرفتن از جانب هم سن و سالان اغلب عادات غذایی خاصی مثل رژیم‌های فاد (مد روز)، پیروی از یک رژیم نامتعادل را در فرد القاء می کند. همۀ این عوامل نوجوان را در معرض خطر سوء تغذیه قرار می دهند. البته این مسئله در مورد همه نوجوانان صدق نمی کند. برخی از خانواده ها هم تحت تأثیر نوجوان خود که مثلاً از یک رژیم گیاه خواری یا دیگر رفتارهای سالم تغذیه ای پیروی می کند، عادت غذایی سالم تری پیدا می کنند. رژیم های گیاه خواری چنانچه مو به مو اجرا شوند و مواد مغذی ضروری که در این رژیم ها وجود دارند حتماً مورد استفاده قرار گیرند، از لحاظ تغذیه ای- حتی برای نوجوانان- می توانند رژیمی مناسب و مکفی باشند.والدین نقش بسیار مهمی در ایجاد یک الگوی تغذیه ای خوب و صرف وقت برای تهیه و سرو غذاهای خانوادگی سالم و بهداشتی ایفا می کنند.هنگام تنظیم برنامۀ غذایی و تهیه غذا از همۀ افراد خانواده کمک بگیرد. چنانچه به دلیل برنامه های مختلف کاری امکان دور هم غذا خوردن وجود ندارد، آشپزخانه را پر از خوراکی های سالم و آمده مثل میوه های و سبزی های تازه، ماست بدون چربی، شیر بی چربی و نان کامل کنید.وضعیت تغذیه ای  فرد، به یک نوع غذای خاص بستگی ندارد بلکه به مجموع غذاهایی که طی روزها و هفته‌ها مصرف می شوند وابسته است. حتی غذاهای آماده و دسرها را هم می توان در یک رژیم سالم گنجاند، البته اگر شما به طور منظم غذاهای مختلفی از گروه های غذایی متفاوت مصرف می کنید. 

آهن

مقادیر کافی آهن در دوره نوجوانی ضروری است، که علت ان حجم در حال افزایش خون در بدن و افزایش توده عضلانی در پی رشد نوجوان می باشد. در جهش های رشد به آهن بیشتری نیاز است زیرا وجود ان برای نمو عضلانی و تولید گلبول های قرمز سالم حایز اهمیت می باشد.فقدان آهن در رژیم غذایی می تواند باعث کم خونی فقر آهن شود. علائم و نشانه های ان عبارتند از: رنگ پریدگی، خستگی، سبکی سر و کاهش اشتها.برای اطمینان از تأمین مقادیر کافی آهن، نوجوانان باید به شکل منظم، غذاهای حاوی آهن مصرف کنند. این غذاها عبارتند از: گوشت قرمز، ماهی، گوشت طیور، تخم مرغ، حبوبات (نخود و لوبیا)، سیب زمینی و برنج. غلات مقوی شده با آهن نیز در کنار مولتی ویتامین های حاوی آهن، جایگزین های دیگری برای این غذاها هستند.

کلسیم

کلسیم برای تشکیل استخوان ها و دندان های محکم بسیار حائز اهمیت است. مقادیر ناکافی کلسیم در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان یا لوستئوپوروز را در سال های بعدی افزایش دهد.متأسفانه، بسیاری از کودکان و نوجوانان در رژیم غذایی، مقادیر کافی کلسیم دریافت نمی کنند و تنها در ۱۴ درصد دختران نوجوان و ۳۵ درصد پسران نوجوان نیاز بدن به کلسیم یعنی mg1300 (میلی گرم) در روز برای کودکان ۹ تا ۱۸ ساله، برآورده می شود. یک لیوان شیر (حدود ۸ آونس یا ۲۴۰ میلی لیتر) mg300 کلسیم تأمین می کند. 

رژیم گرفتن

نوجوانان برای تأمین انرژی برای فعالیت و رشد مواد مغذی معین و مقادیر کافی کالری احتیاج دارند. چنانچه نیازهای تغذیه ای در آنها برآورده نشود، این مسئله مانع از رشد حداکثر قد در آنها خواهد شد. نوجوانانی که نگران وزن خود هستند بایستی به جای کم کردن کالری، ذهن خود را بر تغذیه سالم و افزایش فعالیت بدنی متمرکز سازند.اگر با یک مشکل جدی در زمینه اضافه وزن روبرو هستید، با پزشک یا کارشناس تغذیه مشورت کنید. ایجاد الگوهای غذایی سالم و ورزش در نوجوانان بسیار بااهمیت است. کودکانی که در سنین ۱۰ تا ۱۳ سالگی چاق هستند در ۸۰ درصد موارد در دوران بزرگسالی هم چاق می شوند.

ورزش

نوجوانان و جوانان از انجام منظم ورزش های متداول فواید فراوانی می برند. ورزش منظم برای سلامت عمومی بدن و کنترل وزن مفید است. ایجاد عادات ورزشی خوب در نوجوانی، به پیدایش عاداتی سالم در بزرگسالی کمک خواهد کرد.امّا، میانه روی و اعتدال هم نکته مهمی است. ورزش افراطی می تواند به صدمات عدیده و در دختران، اختلالات قاعدگی منجر شود. درد و التهاب مفاصل، که شکایت شایعی هم هست. علامت ورزش بیش از حد یا روش های غلط است. دختران ورزشکار ممکن است دچار قطع پریودهای ماهیانه (آمنوره) شوند. در چنین حالتی، ارزیابی طبی بسیار حائز اهمیت است، زیرا این عارضه می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را در خانم ها افزایش دهد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *