امروز سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

ارتباط بیماری کرونا با بیماری‌های قلبی

ویروس کرونا برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه ای از جمله بیماری‌های قلبی خطر بیشتری دارد.
کسانی که از قبل فشار خون بالا، بیماری قلبی و نارسایی قلبی داشته اند، ویروس کرونا هم می‌تواند باعث تشدید بیماری قلبی آن‌ها شود و هم می‌تواند مشکل جدیدی برای آن‌ها به وجود آورد.

این ویروس به گیرنده‌های سلول‌های بدن موسوم به ACE2  متصل می‌شود. این گیرنده‌ها نه‌تنها در ریه‌ها، بلکه در نقاط دیگر بدن نظیر قلب و عروق و کلیه و  دستگاه گوارش هم وجود دارند.
علاوه بر نقش ACE۲، به دنبال هر بیماری ویروسی و میکروبی التهاب به وجود می‌آید، که این التهاب میتواند سبب پارگی پلاک چربی در عروق قلبی شود و سبب بروز سکته‌های قلبی شود. از طرف دیگر کاهش اکسیژن رسانی (هیپوکسی) در اثر درگیری ریوی می‌تواند در تشدید وایجاد مشکل جدید قلبی برای این بیماران نقش داشته باشد.

بنابراین ACE۲ و التهاب و هیپوکسی ایجاد شده در اثر ویروس کرونا می‌توانند روی قلب تاثیر بگذارند.
کسانی که دارای بیماری‌های زمینه ای مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، فشار خون، بیماری‌های ریوی و دیابت هستندو همچنین کسانی که سن بالاتری (خصوصا بالای ۷۰ سال) دارند ریسک ابتلا و مرگ ومیر بالاتری خواهند داشت؛ بنابراین کسانی که بیماری‌های زمینه ای دارند باید بسیار بیشتر از سایر افراد احتیاط کنند.
کسانی که از قبل بیماری قلبی مانند گرفتگی عروق کرونر، نارسایی قلبی و فشار خون دارند، ویروس کرونا هم می‌تواند این بیماری را در آن‌ها تشدید کرده و هم چنین می‌تواند نارسایی قلبی یا اختلالات ریتم قلبی جدید برای فرد ایجاد کند.

تاثیر کرونا بر بیماری قلبی

برخی از بیمارانی که الان به ما مراجعه می‌کنند با علایم قلبی از جمله تپش قلب، درد قفسه سینه و تنگی نفس می‌آیند که این علایم می‌تواند ربطی به ریه آن‌ها نداشته باشد و به بیماری‌های قلبی که افراد از قبل داشته اند یا در اثر بیماری کووید۱۹ برای آن‌ها ایجاد شده مرتبط باشد.
کسانی که بیماری قلبی دارند باید دارو‌های خود را مرتب مصرف کرده و هر گاه علامت دار شدند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

نویسنده: خانم دکتر بهناز تن آرای متخصص قلب وو عروق