مطب دندانپزشکی

یکی از مهمترین اقدامات در جهت حفظ سلامت دندان ها ویزیت های منظم دندان پزشکی برای معاینه کامل است. شما و فرزندان شما- از سن ۳ سالی یا در صورت ظهور علائم زودتر از زمان تعیین شده - بایستی سالی دو بار به دندان پزشک مراجعه کنید. و در صورت وجود مشکلات یا بیماری به خصوص ممکن است لازم به ویزیت های بیشتری هم باشد.افرادی که سالانه چند دندان کرم خورده پیدا می کنند و توجه زیادی هم به بهداشت و نظافت دهان و دندان ندارند ممکن است مجبور شوند به دفعات مکرر برای درمان و جرم گیری پیش دندان پزشکی بروند حتی افرادی که از دندان های مصنوعی استفاده می کنند هم باید هر چند وقت یکبار نزد دندان پزشک بروند. در واقع فاصلهٔ زمانی بین ویزیت ها را دندان پزشک بر اساس نیاز ویژه شما تنظیم می کند.

شرح حال طبی

پیش از آنکه دندان پزشک یا بهداشت یار به شما بگویند" لطفا دهنتان را کاملاً باز کنید"، اختمالاً ممکن است چند سؤال راجع به سلامت عمومی از شما بپرسند. پاسخ هایی که شما به این سؤالات می دهید. ممکن است تأثیر مستقیمی بر درمان شما داشته باشد.برای مثال برخی از بیماری های قلبی فرد را هنگام دست کاری لثه در برابر عفونت دریچه های قلبی آسیب پذیر میسازد، چنین دست کاری هایی مثلاً هنگام جرم گیری کامل یاپرکردن و کشیدن دندان صورت می گیرد. چنین اشخاصی باید قبل از کار بر روی دندان، آنتی بیوتیک دریافت کنند. افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند. ممکن است در صورت تجویز پنی سیلین برای عفونت های دندان دچار واکنش شوند یا فرد مبتلا به دیابت خوب کنترل نشده ممکن است به دلیل استرس ناشی از کار بر روی دندان دچار مشکل شود.دندان پزشک یا دستیار وی ممکن است از شما این سوال را هم بپرسند که آیا داروی خاصی مصرف می کنید یا نه، پاسخ شما به دندان پزشک کمک می کند تا از تجویزداروهایی که ممکن است تداخل زیان بخشی داشته باشند خودداری کند.

معاینه

یک دندان پزشک معمولاً هم دهان و هم دندان های شما را مورد معاینه  قرار می دهد. دندان پزشک در لثه ها و نسوج نرم دهان شما به دنبال علائمی از التهاب لثه، پیوره و اختلالات کمتر شایعی مثل لکویلاکی، لیشن پلان دهان یا سرطان دهان می گردد(به فصل ۲۵ یعنی" دهان و دندان" مراجعه کنید). در صورتی که دندان مصنوعی دارید، لثه های شما از نظر علائم فشار و جفت و جور نبودن قالب، که مشخص آن تکه های ضخیم شده پوستی، ضایعات یا نواحی قرمز است، مورد معاینه قرار می گیرند. دندان پزشک شما نسوج نرم، زبان و لب ها را هم از نظر وجود ضایعات یا سایر ناهنجاری ها مورد معاینه قرار خواهد داد.دندان پزشک به کمک ابزار لاتی مثل دندان یاب و یک آینه کوچک دندان ها را یکی یکی مورد معاینه قرار داده و به جستجوی علائمی از پوسیدگی مثل: نواحی رنگ پریده و شیارهای کوچک (فیسور) درمینای دندان می پردازد.نواحی پر شده هم از نظر خرابی بیشتر و علائمی از کرم خوردگی جدید در اطراف أنها مورد معاینه قرار میگیرند. برای ارزیابی علائم خوردگی استخوان یا بیماری لثه، دندان پزشک یا بهداشت یاردھان، پروبی را اطراف قاعده هر ډندان فرومى کند.

پرتونگاری

تقریباً همه افرادی که نزد دندان پزشک رفته اند تا به حال عکس دندان هم گرفته اند. مانند سایر رشته های پزشکی از عکسی رادیوگرافی برای کمک به تشخیص بیماری یا آسیب استفاده میشود. عکس ها در تعیین وجود وسعت حفرہ یاکرم خوردگی های دندان به کار می آیند. با عکس رادیوگرافی می توان فساد و پوسیدگی دندان راحتی زمانی که مینا هنوز سالم به نظر می اید تشخیص داده به ویژه وقتی پوسیدگی بین دندان ها مخفی شده یا زیر خط لثه باشد.عکس رادیوگرافی به تشخیص آبسه دندان،آسیاب استخوانی ناشی از بیماری پیرا دندانی، شکستگی های فک و سایر ناهنجاری های فک  و دندان نیز کمک می کند.عکس به علاوه، اطلاعاتی در زمینه دندان های در نیامده یا گیر کرده در اختیار دندان پزشک می گذارد. در زمینهٔ دندانهای دندان پزشک میگذارد.