امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

برونشیت در کودکان

مشکلات تنفسی

اختلالات متعددی در دستگاه فوقانی، می­توانند اشکلاتی در تنفس ایجاد کنند، به خصوص در کودکان، شایع­ترین آنها عبارتند از: خروسک، التهاب اپی گلوت (دریچه­ی نای) و برونشیت (التهاب نایژه­ها).خس خس کردن، صدایی که در اثر عبور هوا از مجاری هوایی تنگ شده ایجاد می­گردد، ممکن است از علایم معمول در هر سه بیماری فوق­الذکر بوده و شباهت زیادی به خس خس اسمی داشته باشد. در حقیقت، بسیاری از بیماران آسمی، در صورت ابتلا به عفونت دستگاه تنفس فوقانی یا برونشیت دچار حمله شدید آسم می­شوند.

خروسک

خروسک توسط ویروسی ایجاد می­شود که حنجره، نای و نایژه­ها را درگیر می­کند. بیشتر در بچه­های ۳ ماهه تا ۵ ساله مشاهده می­شود. علائم و نشانه­های آن عبارتند از: تب، گلودرد، گرفتگی صدا و سرفه، سرفه اغلب شبیه پارس کردن فک یا شیر دریائی است. (به فصل ۲۰ مراجعه شود).

التهاب اپی گلوت یا دریچه نای

نای بند یا اپی گلوت، غضروف دریچه مانندی است که هنگام بلع، روی نای را می­پوشاند. به التهاب دریچه نای اصطلاحا اپی گلوتیت می­گویند. علایم و نشانه­های آن، اغلب عبارتند از: گلو درد شدید، تب، آبریزش از دهان، گرفتگی صدا و اشکال در بلع بزاق به دلیل درد (به فصل ۲۴ مراجعه شود).

برونشیت یا التهاب نایژه­ها

مشخصه یا التهاب نایژه­ها درد و احساس تنگی نفس است. این بیماری یک عفونت ویروسی تابع نای و نایژه­ها، یعنی مجاری اصلی عبور هوا در قفسه سینه می­باشد. علایم و نشانه­های همراه از این قرارند: سرفه، لرز، کسالت عمومی و تب خفیف (به فصل ۲۷ مراجعه شود).

درمان

اگر کودک شما دارای هر کدام از این مشکلات است، به دقت، وضعیت تنفسی او را زیر نظر بگیرید، زیرا هر کدام از این بیماری­ها می­توانند منجر به التهاب شدید بافت­های پوششی مجاری هوایی شوند. در خروسک و التهاب نایژه­ها، قرار گرفتن در معرض هوای گرم و مرطوب به رفع مشکل کمک می­کند. می­توانید بچه را به حمام برده و با بستن در و پر کردن وان با آب داغ، سریعا هوا را مرطوب کنید.اگر نفس کشیدن برای بچه زجرآور شده، از اورژانس تقاضای کمک کنید یا او را به اورژانس منتقل کنید و در صورت قطع تنفس، احیاء دهان به دهان را آغاز کنید.
شکل ۱۱٫ قبل از آغاز تنفس دهان به دهان به یک شیر خوار، سر او را به عقب خم کنید تا راه هوایی باز شود (بالا). اگر غذا یا شیء خارجی در دهان بچه دیدید، با کشیدن انگشت به داخل دهان آن را خارج کنید (پایین). مراقب باشید غذا یا شی خارجی را پایین­تر هل ندهید.برای انجام تنفس دهان به دهان بر روی یک شیر خوار، با دهان خود دهان و بینی بچه را بپوشانید. لپ­های خود را پر از هوا کرده و به آرامی دو تا پنج بار به بچه نفس بدهید.برای انجام سی-پی-آر یا احیاء قلب و ریه در شیر خواران، به شکل متناوب از ماساژ قفسه سینه و تنفس دهان به دهان ملایم استفاده کنید.

آیا این یک حمله قلبی است؟

حمله قلبی ممکن است باعث یک یا چند تا از علایم و نشانه­های زیر شود. در صورت پیدا کردن هر کدام از اینها، از اورژانس تقاضای کمک کنید: ·        درد شدید و بی­امان در قفسه سینه، که اغلب به صورت فشار سنگینی زیر استخوان جناغ توصیف می­شود. این درد ممکن است به خارج از قفسه سینه، تا شانه و بازوی چپ، هر دوبازو و ساعد، گردن و حتی دندان­ها، فک و گردن شما هم تیر بکشد. گاهی اوقات، درد ممکن است در ناحیه سر دل احساس شود و در نتیجه، با سوء هاضمه اشتباه گردد. در مواردی هم درد قفسه سینه وجود ندارد و تنها دردهای ارجاعی در شانه و بازو یا جاهای دیگر احساس می­شوند. درد ممکن است ناگهان یا تدریجی باشد. ·        تهوع و استفراغ ·        تنگی نفس ·        تعریق زیاد ·        ضعف عضلانی، بی­قراری و اضطراب ·         گهگاه، تنها علامت حمله قلبی، بیهوشی است.