امروز پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

بهترین دوربین سال ۲۰۱۷ متعلق به کدام گوشی پرچمدار است؟

بهترین دوربین متعلق به کدام گوشی است
 

طبیعت

اولین تصویر از جنگل گرفته شد. چالش این سوژه عکاسی، تفاوت شدید روشنایی و تونهای مختلف رنگ سبز است. همانطور که میبینید LG V30 و دو محصول سامسونگ عکسهایی شفافتر، روشن‌تر و با تونهای شدید سبز ایجاد کرده‌اند، تصویر آیفون تاریک و رنگ‌پریده به نظر میرسد. از طرفی تصاویر سامسونگ بیش از حد سبز به نظر میرسند و در نهایت عکس LG V30 طبیعی‌تر است.

عکاسی در شب

در این تست، گوشیها باید توانمندی خود را در ثبت عکسهایی در نور کم آشکار کنند که در این میان LG V30 با برخورداری از دوربینی با اپرچر ۱٫۶ ظاهرا بهترین شرایط را برای ثبت چنین تصاویری داراست. اما متاسفانه به دلیل کوچکتر بودن سایز سنسور پردازش تصویر این گوشی  – Sony IMX351 با سایز ۱/۳٫۱ اینچ – حساسبت نوری آن تحت تاثیر قرار گرفته و به سادگی میدان را به نفع حریفان خالی می‌کند.دوربین آیفون نیز چیپ پردازش تصویر کوچکی دارد ولی به دلیل پردازش بهتر سیگنال توانسته است تصویری متعادل‌تر و با جزئیاتی بیشتر ثبت کند. با کمی دقت متوجه ته‌رنگ آبی در تصویر محصولات سامسونگ خواهید شد این در حالی است که آیفون ۷ پلاس جزئیات را بهتر از این دو رندر کرده است.

عکاسی ماکرو

ثبت جزئیات، موضوع مهمی در عکاسی ماکرو است. گل رز با تونهای شدید قرمز، چالش خوبی برای دوربین است. همانطور که میبینید بافت بهتر گل رز و تعادل رنگ در آیفون، تصویر را واقعی‌تر از بقیه نشان میدهد. با سیاه‌وسفید کردن عکس این موضوع به راحتی دیده میشود. دقت کنید LG V30 تقریبا بافت گل را از بین برده است. تصاویر ثبت شده توسط گلکسی +S8 و نوت ۸ نیز کنتراست کمی دارد. 

کنتراست

در این تست توانمندی گوشی در تفکیک سطوح مختلف روشنایی را بررسی میکنیم. قسمتهایی روشن و تاریک تصویر در همه گوشی‌ها به وضوح دیده میشود اما LG V30 ابرها را با کنتراست کمی نشان میدهد که چندان جذاب به نظر نمیرسد. تصاویر ثبت شده سامسونگ کمی زیاده از حد اشباع رنگ دارند در حالی که آیفون در این زمینه عملکرد بهتری از خود نشان داده است. اما وقتی به ابرها نگاه میکنیم تصویر آیفون کنتراست بیشتری دارد. در این تست انتخاب به عهده شماست.

اشیاء

در آخرین تست روی توانایی رندرینگ چهار گوشی تمرکز کرده‌ایم. تصاویر ثبت شده توسط آیفون به نظر طبیعی‌تر میرسد، طوری که رنگ کدو تنبل و نارنگی به همان اندازه که در زندگی واقعی متفاوت به نظر میرسند، دیده میشوند. از سوی دیگر V30، گلکسی و نوت، رنگ این دو را با نارنجی تقریبا مشابهی نشان میدهند.

سایر تفاوتها

تفاوت بین دوربین گوشیها صرفا محدود به کیفیت تصاویر آنها نیست. توانمندی سخت‌افزاری نیز موضوع مهمی است. به عنوان مثال Galaxy S8 Plus دوربین ساده‌ای دارد در حالی که نوت ۸ و آیفون ۷ پلاس دارای یک تله‌ماژول نیز هستند. LG V30 افزون بر اینها مجهز به یک لنز واید نیز بوده که مناسب برای عکاسی طبیعت است.

نتیجه نهایی : دوربین آیفون ۷ پلاس

صرفنظر از قدیمی‌تر بودن دوربین آیفون ۷ پلاس، این گوشی در سوژه‌های مختلف، عملکرد بهتری در ثبت تصاویر نشان داد. با توجه به اینکه پردازش تصویر تاثیر انکارناپذیری روی کیفیت نهایی آن خواهد داشت، شاید بروزرسانی ما به iOS 11 در این موضوع بی‌تاثیر نبوده با این حال هنوز هم گوشی‌های دیگری مثل گوگل پیکسل ۲ و Huawei Mate ۱۰ در راه هستند. شاید آن روز، آیفون حرفی در مقابل آنها نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *