امروز جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

استفاده از ماسک تا کی اجباری است؟

رئیس انجمن نارسایی‌های قلبی روسیه ضمن انتقاد از بی تفاوتی مردم جهان نسبت به ویروس کرونا، تأکید کرد که همه مردم تا پیش از کشف واکسن و انجام گسترده واکسیناسیون کرونا باید از ماسک‌های محافظ صورت استفاده کنند.

 از آغاز شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری جهانی آن تاکنون بحث‌های زیادی در مورد استفاده از ماسک، نوع آن و استانداردهای مرتبط با این وسیله محافظتی شده است و بارها اخبار ضد و نقیضی در این رابطه عنوان شده است.

به تازگی سازمان بهداشت جهانی مجدداً بر استفاده از ماسک‌های صورت توسط همه افراد تأکید کرده است و این موضوع توسط بسیاری از مراکز تخصصی پزشکی و پژوهشگران در گوشه و کنار دنیا تائید شده است.

 در همین رابطه پروفسور یوری بلنکوف (Yuri Belenkov) رئیس انجمن نارسایی قلبی روسیه و رئیس بخش درمانی بیمارستان شماره یک در دانشگاه پزشکی ایالتی مسکو در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: استفاده از ماسک صورت باید تا زمان کشف واکسن قطعی و شروع واکسیناسیون گسترده ویروس کرونا اجباری باقی بماند.

وی در ادامه توضیحات خود افزود: متأسفانه در هفته‌های اخیر مردم نسبت به ویروس کرونا بی تفاوت شده‌اند و برای نمونه شاهد هستیم حدود ۶۰٪ از ساکنان مسکو دست از پوشیدن ماسک برداشته اند.

یوری خاطرنشان کرد: کاهش محدودیت‌های اجتماعی و برداشته شدن برخی شرایط قرنطینه به معنای عدم استفاده از ماسک نیست. من معتقدم که منطقی‌ترین کاری که باید انجام دهیم این است که تا زمان کشف و شروع به کار کمپین واکسیناسیون علیه ویروس کرونا، همه مردم باید ماسک بزنند.

به گفته بلنکوف، اگر مردم از اقدامات احتیاطی پیروی کنند، امواج بعدی ناشی از ویروس کرونا بسیار کوچک‌تر خواهد بود.پزشکان و افراد شاغل در مراکز درمانی برای محافظت از خود در برابر بیماری کووید ۱۹، از ماسک‌های تخصصی به نام N95 استفاده می‌کنند. این ماسک ضخیم‌تر از ماسک معمولی است. بااین‌وجود، استفاده از آن برای عموم مردم توصیه نمی‌شود زیرا پوشیدن این ماسک‌ها برای مدت طولانی، تنفس را سخت می‌کند.

علاوه بر این، دانستن نحوه نصب و استفاده مناسب این ماسک‌ها به آموزش خاصی نیاز دارد؛ بنابراین استفاده از ماسک‌های پزشکی می‌تواند گزینه خوبی برای محافظت عمومی مردم از ویروس کرونا محسوب شود.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که در هنگام استفاده از ماسک‌های محافظتی مطمئن ‌شوید که هیچ فاصله‌ای بین صورت شما و ماسک وجود نداشته و گرد و غبار و ذرات احتمالی حاوی ویروس کرونا وارد مخاط بینی و دهان شما نخواهد شد.

نکته مهم استفاده از ماسک، دور انداختن آن پس از استفاده است. هنگامی‌که ماسک صورت شما مرطوب شد، باید بلافاصله آن‌ها را در سطل زباله بیندازید. هرگز از ماسک‌های یک‌بارمصرف، برای چند بار استفاده نکنید.

در حین برداشتن ماسک، از تماس با قسمت جلوی ماسک خودداری کرده و آن را از قسمت پشتی جدا کنید. ماسک را درون یک سطل زباله دربسته بیندازید و بلافاصله دستان خود را با آب و صابون تمیز بشویید یا آن را با مواد الکلی خوب ضدعفونی کنید.

منبع: بهداشت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *